Aamulla 3.10. Hesari auki, kuppi kahvia ja siellä se oli
vieraskynässä; ”Syrjäytymistä voitaisiin torjua
räätälöimällä nuorille uudenlaisia työn ja koulutuksen yhdistelmiä.” YES!
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Ty%C3%B6+otettava+tavoitteeksi+tutkinnon+sijaan/a1349147313043
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Ty%C3%B6+otettava+tavoitteeksi+tutkinnon+sijaan/a1349147313043
Sujuvasti ja monipuolisesti kirjoitettu juttu jäi pyörimään
mieleeni ja nyt kun nyt illalla pääsin kotiin innostuin pohtimaan kirjoitukseen
läheisesti liittyviä näkökohtia.
Faktaa:
Alle 30-vuotiaita työttömiä työnhakijoita TE-toimistoissa
oli joulukuussa 2011 noin 54 900. Heistä noin 17 000 on pelkän perusasteen
varassa ja noin 32 000:lla on ammatillisesti suuntautunut tutkinto ja noin 5300:lla
ylioppilastutkinto. Kaikkiaan 20–29 -vuotiaita pelkän perusasteen varassa
olevia nuoria on noin 110 000; heistä miehiä on 70 000. Kaikkein haastavin
kohderyhmä ovat ne nuoret, jotka eivät ole minkään aktiivisen toiminnan
piirissä, eivätkä hakeudu työttömäksi työnhakijaksi.
Miksi näin pääsi käymään? Miksi koulutus ei tavoita
nuoriamme? Koulutuksen kun tiedetään olevan tehokkain tapa ehkäistä
syrjäytymistä. ( Pelkkä peruskoulutus, työllisyysaste miehet noin 60% ja naiset
40%. Ammattikoulutus
, työllisyysaste yli 80%)
Syitä on monia. Meillä täällä Helsingissä kaikille peruskoulunsa
päättäneille ei riitä toisen asteen jatko-opiskelupaikkaa, kaikkialla koulutus ei tavoita kaikkia tai opiskelutaidot
ja motivaatio on totaalisen hukassa.
Hallitus on päättänyt
koulutustakuusta koskien niitä nuoria,
jotka saman vuoden aikana päättävät perusopetuksen. Takuu toteutetaan luomalla
kaikille perusasteen päättäville tosiasialliset mahdollisuudet siirtyä
välittömästi jatkokoulutukseen osana hakumenettelyn normaalivalintoja. On ensiarvoisen tärkeää,
että nuoret pääsevät mahdollisimman nopeasti perusasteen päätettyään
jatkokoulutukseen, sillä tutkimusten mukaan mitä kauemmin siirtyminen
ammatilliseen koulutukseen kestää, sitä vaikeampaa opintojen aloittaminen on. Koulutustakuu
toteutetaan osana yhteiskuntatakuuta vuoden 2013 alusta. Mutta entä motivaatio?
Niinpä. Mitä välii??? Ketä kiinnostaa? Onks´
pakko? Tää on niin perseestä!
Kevennyksenä samaan fraasisanastoon jo aikoinaan työssään törmännyt Santra Saukko: http://opettajatv.yle.fi/blogi/santrasaukko/emma-tieda-ihan-sama-mita-valii
Vieraskynä tarjoaa konkreettisia ehdotuksia siitä, mitä voisimme tehdä tilanteen parantamiseksi juuri
koulupudokkaiden kohdalla. Heillä on usein kokonaisvaltaisempia elämänhallinnan
vaikeuksia eikä perinteinen toisen asteen koulutus pysty niihin vastaamaan.
”Syrjäytymisen ehkäisemiseksi ammatillisessa koulutuksessa
olisi ajateltava tutkintotavoitteiden sijaan työllisyystavoitteita.”
Esimerkkeinä kirjoitus nostaa esiin työammattikoulutuksen,
jossa tähdätään työllistymiseen tutkinnon osia suorittamalla ja työpajassa
aloitettavan opinnollistamisen. Tavoitteena siinä on että työpajalla
suorittettuja tutkinnon osia voitaisiin hyödyntää ammatilliseen koulutukseen
siirryttyessä
Kiitos Markku Aunola
ja Petteri Ora. Kirjoituksenne
käsittelee juuri niitä asioita, joista olen
työssäni ja toimissani
yrittänyt saada eteenpäin.
Meillä on jo kokemusta työpajatoiminnasta, joissa matalan
kynnyksen, henkilökohtaisen ohjauksen ja tekemällä oppimisen kautta on saatu aikaan hyviä tuloksia. Yhteistyön kehittäminen ammattioppilaitosten
kanssa mahdollistaa yhä useamman nuoren pääsyn
suunnitelmallisen opin pariin. Kun vielä pajapalveluja vahvistetaan starttivalmennuksella,
etsivän nuorisotyön tavoittamien nuorten
ohjaaminen kohdennettuun palveluun
nopeutuu.
Näillä mennään. Luotan myös peruskoulun kasvatukselliseen voimaan mikäli sille taataan riittävästi resursseja opetustehtävän lisäksi oppilaiden kohtaamiseen. Huomioon tulee ottaa koulutuksen tukipalveluiden, ennen kaikkea oppilashuollon ja oppilaanohjauksen riittävä määrä. Koska koululaitos on ainoa instituutio joka kohtaa 9 vuotta melkein jokaisen lapsen, on sen merkitys valtava ja siihen panostetut investoinnit maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin tulevina vuosina
Näillä mennään. Luotan myös peruskoulun kasvatukselliseen voimaan mikäli sille taataan riittävästi resursseja opetustehtävän lisäksi oppilaiden kohtaamiseen. Huomioon tulee ottaa koulutuksen tukipalveluiden, ennen kaikkea oppilashuollon ja oppilaanohjauksen riittävä määrä. Koska koululaitos on ainoa instituutio joka kohtaa 9 vuotta melkein jokaisen lapsen, on sen merkitys valtava ja siihen panostetut investoinnit maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin tulevina vuosina
Myrskylän selvityksen mukainen arvio on, että 40 000 syrjäytynyttä nuorta maksaa yhteiskunnalle
noin 300 miljoonaa euroa vuodessa.
Yhtenä osana Nuorten yhteiskuntatakuu –työryhmän työtä
teetettiin Allianssin johdolla ”Nuorten
ääni kuuluviin” –verkkokysely
ajanjaksolla 19.10.-7.11.2011 johon vastasi 6 336 nuorta. Kyselyssä selvitettiin
erityisesti nuorten saamaa ja tarvitsemaa tukea koulutus- ja
työelämäsiirtymissä. Vastausten perusteella nuoret kokevat jäävänsä yksin
valintojensa kanssa. Nivelvaiheisiin liittyvät opiskelijoiden tarpeet ovat vain
kasvaneet. Siirryttäessä peruskoulusta toisen asteen opintoihin korostuu
opinto-ohjaajien yhteistyö peruskoulujen opinto-ohjauksen kanssa ja ohjaava ote
uusien opiskelijoiden
vastaanottamisessa.
Muistakaamme, kaveria ei jätetä.
Nyt, koulutus
kohdalleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti