Näillä teemoilla terveisiä tämän vuoden THL:n
Kouluterveyspäiviltä 18.-19.9. ja Vanhalta Innostu oppimaan -päivältä 19.9.
Aikamoinen pläjäys asiaa pariin päivään mahtuikin. Vieläkin ajatukset
sinkoilevat suuntaan jos toiseen. Esille
tuli sekä tutkimustietoa että näkökulmia niin nuorilta kuin nuorten kanssa työskenteleviltä.
Kuka on syrjäytynyt tai kuka kokee olevansa syrjäytynyt ? Onko
siinä kyse lapsen/nuoren elinolosuhteista tai
elämäntilanteista vai laajemmin yhteiskunnan olosuhteista. Kenen tehtävänä on ottaa koppi tai pistää palaset paikoilleen. Asiassa kun on monta liikkuvaa palasta. Ei ole yhtä
tekijää, jolla voitaisiin ennustaa syrjäytymistä eikä ole yhtä syrjäytyneiden
ryhmää vaan joukko ulkopuolelle jääneitä yksilöitä. Kaikki koulunsa
keskeyttäneet eivät ole koulupudokkaita
vaan löytävät paikkansa jostain muualta. Sosioekonominen perimä ei siirry geeneissä eikä köyhyyskään ole syy
vaan seuraus jostakin.
Pysy nyt tässä kärryillä. Putositko?
Lue Kouluterveyspäivillä olleiden esitysten ja luentojen
tiivistelmäkirja. Se löytyy osoitteesta
www.thl.fi/kasvunkumppanit
www.thl.fi/kasvunkumppanit
Niin ja siitä syrjäytymisen ehkäisystä, puuttumisesta, josta Pirkko Lahti käytti osuvasti termiä ”varhainen välittäminen”. Ehkä tässä pileekin sama ilmiö kuin kiivaassa
keskustelussa Niinistön kampanjan puolesta ja vastaan. Eli millä termillä puhutaan
ja mistä näkövinkkelistä asiaa katsellaan.
Varmaa on se, että me tarvitsemme sekä yhteiskuntana että
sen jäseninä TAHTOA, ASENNETTA JA
TOIMINTAA. Meidän jokaisen on
välitettävä ja tehtävä maalaisjärjellä arjen pieniä aikuisten tekoja. ( Ja Hs 13.9 kirjoitukseen kommentoiden, se ei ole näennäistä yhteisöllisyyttä. Ei yksilöityä vastuuta vanhempina vaan myös
valmentajina, kerhon vetäjinä, soitonopettajina, naapurin täteinä/setinä…).
Kaikki voivat antaa lapsille ja nuorille riittävästi hyviä kohtaamisia ja kysyä
aidosti ” Mitä sulle kuuluu”?
Puuttumiseen ja ennustettavissa oleviin ongelmiin on
yhteiskunnan vastattava matalan kynnyksen peruspalveluilla. Tuettava
vanhemmuutta neuvolaverkoston kautta, annettava kouluille riittävät resurssit jotta
aikaa riittää oppilaiden kohtaamiseen, panostettava oppilashuoltoon ja kun nyt puhutaan
ehkäisevästä toiminnasta niin oppilaanohjaukseen
ja KOULUTERVEYDENHOITOON on palkattava riittävästi henkilökuntaa. Nyt hoituvat vain
pakolliset määräaikaistarkastukset.
Me hiukka vanhempi sukupolvi varmaan muistamme kuinka
terppari laastaroidessaan tuskin näkyvän
haavan sormessa tyrehdytti samalla isomman vuodon sydämessä.
Kannattaisiko tänä päivänä tehdä tilaus yhteiskunnalle palauttaa kodinhoitajat (kotiapu) jakamaan
perheiden arjen vastuuta ohjaten ja tukien.
Ainakin VAMOKSEN nuorten parissa tekemä työ on osoittautunut tehokkaaksi. Se tarjoaa palvelujärjestelmän ulkopuolella
oleville nuorille pitkäkestoista tukea ja konkreettista ohjausta kulkemalla rinnalla niin
pitkään kunnes on varmaa että nuori selviytyy itsenäisesti.
Ja lopuksi
Surullisena kuuntelin kun Maarit Tastula alusti paneelia
kertomalle pienestä 9 –vuotiaasta pojasta jolla oli jo lyhyen elämän aikana
tehty yli 60 erilaista tukitoimea ja lausuntoa. Miten siinä nyt niin kävi?
Onko ongelmat on pilkottu asiakkuuksiin , jossa pirstaleinen
koneisto hoitaa kukin oman leiviskänsä ja ojentaa sen sitten seuraavalle. Ja entä jos virastossa nuori asiakas kokee
olevansa yhtä kuin vuoronumero.
Olisiko siinä sitten yksi syy miksi apu ja tarve eivät kohtaa?
Koulun ja lähiympäristön huomattavasta merkityksestä toisella kertaa. ..
- Saa äänestää.
Ps. Olisi mukava jutella asiasta lisää. Katso missä liikun ja tule tapaamaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti